Jeg blev lidt glad da jeg læse en artikel på TV2, som blandt andet siger vi godt må spise æg og fede mejeriprodukter … men så alligevel ikke helt.

pt. 01: Mejeriprodukter

“Man har fundet ud af at mættet fedt ikke er så skadeligt, som man tidligere har troet” – Korrekt

“ost og mejeriprodukter indeholder stadig mange kalorier” [derfor skal man begrænse indtaget] – FORKERT

Der bliver prikket lidt til fedtforskrækkelsen, men alligevel holder han lidt fat i kalorietæller-myten … jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde 🙁

Hele pointen er at hvis du spiser en diæt bestående af sunde og fedtrige nærringskilder så vil din krop selv regulere indtaget, og du taber dig helt automatisk. Hvis du derimod forsøger at sulte dig selv vil din krop stritte imod og du ender med at tage mere på end du vejede før du begyndte at tælle kalorier.

pt. 02: Æg

[Æg indeholder en høj koncentration af kolesterol, og det troede man medførte forhøjet kolesterol i blodet. Det ved vi nu er forkert] – Korrekt

[Andre ting har betydning for kolesteroltallet] – Korrekt … men

Han glemmer fuldstændig at omtalte elefanten i rummet, for det første finder der flere forskellige slags kolesterol og op/nedgang i de forskellige typer betyder forskellige ting, og det er forkert, som han antyder, at kolesterol er en dårlig ting. Kolesterol er kroppens respons på inflamation, en inflamation som typisk forårsages af fort højt indtag at stivelse!

Someone just painted a big red X on the elephant in the room!

pt. 03: Margarine og pt. 04: Kartofler

Her siger han basicly “Det her er skidt for dig .. men spis det alligevel fordi årsager.” … ja ok, der er færre transfedtsyrer i margarine nu … men det er stadig planteolie i, og det er stadig produktet af en kemisk process, og vi har lige slået fast at fedtholdige mejeriprodukter er gode for os? Hvorfor insisterer han så op at udskifte smør med en dårlig substitut?

Skribenten vil samtidig gerne “slå et slag for” kartoflen, “Den er ganske fornuftig og kan sagtens indgå i en sund kost. Du får meget mætfornemmelse for få kalorier” … Jeg er forbløffet over hvordan kan være så tæt på at have ret og så alligevel tage så grueligt galt :-/

This is old news … se det her 8 år gamle videoklip:

Opsumering:

  • Mejeriprodukter – slå dig løs, gå efter de fede produkter. Primært fordi light udgaverne typisk er tilsat sukker, men også fordi at det naturlige mælkesukker “fylder mere” i produktet. Så fedt ost, mælk, fløde og smør … go!
  • Æg – ER SUNDE … og de er faktisk med til at sænke dit kolesteroltal, køb sunde økologiske æg (de smager bedre og er generelt sundere, hvis du er i tvivl så køb et bur-æg og et økoæg og slå dem ud i hver sit glas og besku farven)
  • Margarine – er et ulækket kemisk produkt som jeg ikke engang ville bruge til at smøre min cykel med! Det gælder også blandingsprodukter som Kærgåden og “Smørbart” … en god tommelfingerregel hvis du er i tvivl … hvis ikke der står “SMØR” på pakken – så er det ikke smør!
  • Kartofler – Kartofler 1-2 gange om måneden for raske, ikke overvægtige mennesker, med rigeligt fløde og kød til er “ok” … ikke sundt, men det er acceptabelt.

 

… I det mindste glæder jeg mig lidt over at mainstream trods alt er på rette vej. Ha’ en rigtig dejlig Onsdag 🙂