LCHF … hvordan er det nu lige det er? Det er noget med at jeg _skal_ ha en vis mængde fedt … og protein, hvor mange gram var det nu? og hvad nu hvis … ?

GLEMT DET!!!

Der er 2 hovedregler, og dem skal du huske … resten er for nørderne:

  1. HOLD OP MED AT SPISE HURTIGE KULHYDRATER. (og andre ting der resulterer i ustabilt blodsukker)
  2. SPIS TIL DU ER MÆT … BLIVER DU SULTEN IGEN, SÅ SPIS NOGET MERE.

Badumtji! Så simpelt er det.

Hurtige kulhydrater er (i tilfældig rækkefølge):

  1. Kartofler og andre ting der har groet i/under jorden Rodfrugter.
  2. Hvede, korn, pasta, brød.
  3. Sukker, sødemidler og andre søde ting.

Når du skærer så stor en energikilde væk så er energien nødt til at komme et andet sted fra, så i og med at du ændrer forholdet så bliver det automatisk en “high fat” diæt … det betyder ikke at det bliver en konkurrence om at proppe mest muligt fedt i hovedet, det er der mange nye der tror og det er forkert. Det handler om at spise til du er mæt, og når ikke du er forgiftet at sukker så kan din krop selv finde ud af at regulere din sult.

Hvis du gerne vil tabe dig hurtigt, så er det vigtigt at sørge for at dine muskler har nok energi. Musklerne lever af protein og musklerne er samtidig de mest effektive fedt-forbrændere. Derfor er et godt råd hvis du vil have turbo på din slankekur at starte hver morgen med 30g protein. Det kan enten være en protein shake, æg, steak eller noget helt tredie, bare du sørger for at der er minimum 30g protein.

Hvis du følger ovenstående simple regler … så er du godt igang, du skal ikke tælle hverken kalorier eller kulhydrater, hvis du føler du bør gøre mere end ovenstående så hold op med at lege med din iphone eller din lommeregner og let røven og løb en tur.

Jammen hvad gør jeg så når jeg får lyst til slik og andre søde sager? – Ja nogen LCHF-udøvere blander noget frugt sammen med nogle sødestoffer … og det er i princippet også fint nok, ulempen er at nogen sødestoffer faktisk også roder rundt med dit blodsukker, og dermed reelt kan have samme virkning som alm. sukker, så jeg mener at man bør vende sig af med det. Jeg har personligt sat mit slik og kageforbrug _helt_ ned. Jeg spiser Lakerol med Stevia, men det er godtnok ikke særlig meget. Mest når jeg har ondt i halsen, og ellers ryger der måske 2 pakker om måneden. Jeg drikker cirka 2-3 Light-Colaer om ugen, og det er 2-3 for meget. Men udover det får jeg faktisk ikke rigtig søde sager.

Så gør dig selv den tjeneste og vend dig af med det skidt 🙂

Eksempel på min dagskost:

  • 8.00, Morgenmad: “Skudsikker kaffe med smør
  • 14.00, Middagsmad: 200g bacon i tern med flødestuvet spinat
  • 20.00, Aftensmad: 350g ribeye med grønne bønner og sovs.
  • 8.00, Morgenmad: Økologiske baked beans med stegte bacontern og masser af chili.
  • 21.00, Aftensmad: Kødsovs med fake-pasta (revet blomkål)

Derudover har jeg altid et par pakker beef-jerky liggende i tasken hvis jeg syntes jeg mangler energi, og hvis jeg er på farten og har brug for noget hurtig mad så tager jeg på McDonalds efter en McMike eller to. Nødder er også rare at have i huset, bacon og en nem måde at stege det på, snack salami(fra slagteren)/ølpølser og så selvfølgelig forskellige slags grønsager … tomater eller agurk.

Det er slet ikke så svært som nogen gør det til 🙂

ps. LCHF er ikke én diæt/kur … det er et princip som flere diæter bruger.

pps. Drop ideen om slankekure … det virker ikke! Hvis du vil noget seriøst med dit vægttab så hedder det en livsstils-ændring, og du lever som ovenstående resten af livet. Hvis ikke du er klar på den omstilling, så smut ned til bageren og fortsæt dit misbrug!

ppps. Snydedag – jeg glemte da helt og fortælle om snydedagen, det går virkelig ikke. Der er flere forskellige variationer af den, og som udgangspunkt er snydedage noget man skal spare på hvis man skal tabe sig, men jeg mener stadig de har deres berettigelse. Mange mener at snydedagen snyder din krop til at sætte forbrændingen i vejret fordi du spiser ting og mængder du ikke er vandt til, det tror jeg ikke på. Jeg bruger derimod snydedagen som en motivationsting, hvis jeg nu får lyst til chips i løbet af ugen … så gør jeg en mental note om at jeg skal have chips på Lørdag, hvis jeg får lyst til dounouts tilføjer jeg det til listen. Når det bliver Lørdag er listen flere kilometer lang .. og nogen gange køber jeg det hele, og æder 10% og får det dårligt og smider resten ud. Andre dage vælger de 10% jeg har mest lyst og nøjes med at købe det.

Pointen er når jeg har en mekanisme til at snyde, så følger jeg den, og mekanismen begrænser mængden af snyd til 3-4 måltider / snacks om Lørdagen, og det fungerer rigtigt godt for mig. Desuden svinder min trang til søde sager mere og mere, og faktisk bliver mine snydedage ofte brugt på ting som, økologisk håndskårne pomfritter, rugbrød med brie, et rundstykke el. lign. Det er meget sjældent at det hedder kage og slik 🙂